ZABEZPIECZANIE DANYCH
Zamiast przydzielania dostępu do danego użytkownika lub grupy można przydzielić dostęp do roli tego użytkownika lub grupy. Można na przykład utworzyć rolę z dostępem do dokumentów z formularzami, które zawierają określoną wartość. Tylko użytkownicy i grupy, do których przydzielona zostanie ta rola, mogą odczytywać określone dokumenty.
Przed dodaniem roli do nazwy na liście praw dostępu należy ją utworzyć. Definiowanie roli wymaga skoordynowania czynności menedżera i projektanta bazy danych w celu określenia, czy dana rola jest niezbędna oraz wybrania użytkowników, grup i serwerów, do których zostanie przydzielona.
Tylko użytkownik z prawami dostępu na poziomie Menedżera może tworzyć i przeglądać role oraz zarządzać nimi. Więcej szczegółowych informacji dotyczących definiowania ról dla użytkowników można znaleźć w sekcji dotyczącej obsługi ról na liście praw dostępu (jeśli zainstalowano system pomocy dla produktu IBM® Lotus® Domino® Designer 8). Można też otworzyć dokumentację produktów Lotus w sieci WWW i pobrać lub wyświetlić pomoc produktu Lotus Domino Designer 8.
Uwaga: Karta Role nie będzie widoczna dla użytkownika, który nie ma uprawnień do edytowania listy praw dostępu.
Tworzenie roli
1. Sprawdź, czy typem dostępu użytkownika na liście praw dostępu do bazy danych jest Menedżer.
2. Otwórz bazę danych.
3. Kliknij opcję Plik > Aplikacja > Kontrola dostępu.
4. Kliknij opcję Role.
5. Kliknij przycisk Dodaj, a następnie wpisz nazwę roli.
Zmienianie nazwy roli
5. Wybierz rolę z listy i kliknij przycisk Zmień nazwę.
6. Wprowadź nową nazwę roli.
Usuwanie roli
5. Wybierz rolę z listy i kliknij przycisk Usuń.
Dodawanie użytkownika do roli
1. Kliknij opcję Plik > Aplikacja > Kontrola dostępu.
2. Kliknij opcję Ustawienia podstawowe.
3. Na liście praw dostępu wybierz nazwę użytkownika lub serwera, a następnie w polu Role (znajdującym się z prawej strony listy) wskaż rolę. Obok ról, do których przypisany został użytkownik lub serwer, zostanie wyświetlony znacznik wyboru.
Kasowanie użytkownika z roli
3. Na liście praw dostępu wybierz nazwę użytkownika lub serwera, a następnie usuń zaznaczenie roli, która ma zostać skasowana dla danego użytkownika lub serwera.
Tematy pokrewne Lista praw dostępu