Opcjonalne uprawnienie | Włączanie/wyłączanie opcji |
Tworzenie dokumentów | Opcję tę należy włączyć dla wszystkich użytkowników z dostępem na poziomie Autor.
Po wyłączeniu opcji autorzy nie będą mogli dodawać dokumentów do bazy danych. Będą mogli natomiast odczytywać i edytować utworzone przez siebie dokumenty. |
Usuwanie dokumentów | Opcję tę należy wyłączyć, aby uniemożliwić użytkownikowi usuwanie dokumentów (bez względu na poziom jego dostępu). Autorzy mogą usuwać tylko dokumenty, które utworzyli. Jeśli dokument zawiera pole Autorzy, osoby z prawami dostępu na tym poziomie mogą usuwać dokumenty tylko wtedy, gdy pole to zawiera ich nazwę lub nazwę grupy/roli, do której należą. |
Tworzenie agentów prywatnych | Użytkownik może uruchamiać tylko agenty służące do wykonywania zadań, które są dozwolone w przypadku poziomu dostępu użytkownika określonego na liście kontroli dostępu. Agenty prywatne działające w bazach danych na serwerach zajmują miejsce na dysku oraz wykorzystują czas przetwarzania na serwerze. Opcję tę można wyłączyć, aby uniemożliwić użytkownikom tworzenie agentów prywatnych.
Uwaga: Możliwość uruchamiania agentów przez użytkowników zależy od dostępu zdefiniowanego przez administratora Domino® w sekcji Ograniczenia dotyczące agentów dokumentu serwera w katalogu Domino. Jeśli dla nazwy z listy praw dostępu zostanie włączona opcja Tworzenie agentów LotusScript/Java, możliwość uruchamiania agentów na serwerze przez danego użytkownika będzie określana w dokumencie serwera. |
Tworzenie osobistych folderów/widoków | Osobiste foldery i widoki utworzone na serwerze są lepiej zabezpieczone od folderów i widoków tworzonych lokalnie, a także są dostępne na wielu serwerach. Agenty administracyjne mogą służyć tylko do obsługi folderów i widoków przechowywanych na serwerze.
Uwaga: Uniemożliwienie użytkownikom tworzenia folderów i widoków na serwerze pozwala zaoszczędzić miejsce na dysku serwera. Użytkownicy mogą jednak nadal tworzyć lokalnie foldery i widoki. |
Tworzenie folderów/widoków wspólnych | Wyłączenie tej opcji umożliwia ściślejszą kontrolę nad projektem bazy danych. W przeciwnym razie użytkownik z tym uprawnieniem będzie mógł tworzyć foldery i widoki dostępne dla innych użytkowników.
Uwaga: Użytkownicy posiadający takie uprawnienia mogą zmodyfikować lub usunąć dowolny wspólny folder, widok lub nawigator w bazie danych. Należy zachować ostrożność przy nadawaniu tych uprawnień. |
Tworzenie agentów LotusScript/Java | Działanie agentów LotusScript® i Java™ baz danych na serwerach pochłania czas przetwarzania na tych serwerach. Aby skrócić ten czas, można więc określić użytkowników mogących uruchamiać te agenty.
Uwaga: Możliwość uruchamiania agentów przez użytkowników zależy od dostępu zdefiniowanego przez administratora Domino w sekcji Ograniczenia dotyczące agentów dokumentu serwera w katalogu Domino. Jeśli dla nazwy z listy praw dostępu zostanie włączona opcja Tworzenie agentów LotusScript/Java, możliwość uruchamiania agentów na serwerze przez danego użytkownika będzie określana w dokumencie serwera. |
Odczytywanie dokumentów publicznych | Po włączeniu tej opcji użytkownicy mogą odczytywać dokumenty oraz przeglądać widoki i foldery oznaczone jako Dostępny dla użytkowników z uprawnieniami publicznymi (opcja ta znajduje się na karcie Zabezpieczenia w oknach dialogowych właściwości formularzy, widoków i folderów). Dzięki tej opcji użytkownikom z prawami dostępu na poziomie Brak dostępu lub Deponent można przyznać uprawnienia do przeglądania określonych dokumentów, formularzy, widoków i folderów bez konieczności nadawania im praw dostępu na poziomie Czytelnika. Dokumenty, które mają być dostępne dla użytkowników z dostępem publicznym muszą zawierać pole o nazwie $PublicAccess. Pole $PublicAccess powinno być tekstowe, a jego wartość powinna wynosić 1.
Informacje dotyczące zastosowania tego uprawnienia w szablonach poczty oraz informacje dotyczące tworzenia formularzy, widoków i agentów można znaleźć w systemie pomocy do programu Lotus® Domino Designer 8. |
Zapisywanie dokumentów publicznych | Po włączeniu tej opcji użytkownicy mogą tworzyć i modyfikować dokumenty z formularzami oznaczonymi jako Dostępny dla użytkowników z uprawnieniami publicznymi (opcja ta znajduje się na karcie Zabezpieczenia w oknie dialogowym właściwości formularza). Dzięki tej opcji można przyznawać użytkownikom prawa do tworzenia i edytowania określonych dokumentów bez konieczności nadawania im praw dostępu na poziomie Autora ani innej równoważnej roli. Użytkownicy mogą też tworzyć dokumenty z poziomu dowolnego formularza w bazie danych. |
Replikowanie i kopiowanie dokumentów | Po włączeniu tej opcji użytkownicy mogą:
- replikować i kopiować bazę danych lub dokumenty z tej bazy (lokalnie bądź do schowka);
- kopiować, drukować i przesyłać dalej dokumenty lub części dokumentów z tej bazy;
- zaznaczać cały tekst w dokumencie otwartym w trybie tylko do odczytu.
Uwaga: Wyłączenie tej opcji nie jest skutecznym zabezpieczeniem, ponieważ użytkownicy nadal mogą wydrukować dokument, korzystając z kombinacji klawiszy Ctrl+Print Screen, lub otworzyć dokument i skopiować dane do schowka.
Uprawnienie to można włączyć dla wszystkich poziomów dostępu. Użytkownikom o poziomie dostępu Deponent i Bez dostępu uprawnienie to można przyznać tylko po uprzednim przyznaniu uprawnień do odczytywania dokumentów publicznych. |